Wednesday, February 20, 2008

DR RAIS MINTA SATU PENGGAL LAGI

Oleh Hussain Said

SEREMBAN: Selepas meminta semua pihak tidak membuat spekulasi mengenai kedudukannya sebagai Ahli Parlimen Jelebu, Datuk Seri Dr Rais Yatim semalam menyatakan hasrat supaya diberi peluang sepenggal lagi untuk berkhidmat.

Beliau yang juga Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan berkata, Umno Jelebu yang diterajuinya mencalonkannya semula mempertahankan kerusi berkenaan menerusi undi sulit dikemukakan kepada pucuk pimpinan parti.

"Saya berharap diberi peluang sepenggal lagi, tetapi kata putus tetap pada Perdana Menteri. Selaku ahli parti, saya akur apa juga keputusan pucuk pimpinan," katanya, di sini, semalam.

Rais yang juga Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno menjadi wakil rakyat selama lima penggal apabila memenangi pilihan raya umum pada 1974, 1982, 1986, 1999 dan 2004, termasuk dilantik sebagai Menteri Besar Negeri Sembilan.

Bagaimanapun, beliau yang pernah menjadi Menteri Penerangan dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) tewas kerusi Parlimen Jelebu pada pilihan raya umum 1990 dan 1995 ketika bertanding atas tiket Parti Melayu Semangat 46.

Rais mengakui ada pemimpin muda bahagiannya ghairah untuk mengejar jawatan, tetapi berharap golongan itu lebih tenang dan bersabar kerana masa mereka akan tiba sama seperti pengalaman dilaluinya sebelum ini. (BH)

No comments: