Sunday, June 29, 2008

TOK ALI BIDAS FORUM MAJLIS PEGUAM

MELAKA 28 Jun - Penganjuran Forum Kontrak Sosial oleh Majlis Peguam hari ini boleh mengundang kemarahan orang Melayu, lebih-lebih lagi ahli panelnya disifatkan tidak layak membincangkan hak dan kedudukan kaum itu.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, tindakan Majlis Peguam itu adalah sebahagian daripada usaha untuk menekan dan menghina orang Melayu serta agama Islam di negara ini.

''Mereka sudah lupa bahawa orang Melayu di negara ini adalah kumpulan majoriti, dulu selepas negara mencapai kemerdekaan, orang Melayu sanggup berkongsi kuasa tetapi mereka kena ingat, ia bukan bermakna mereka boleh menghilangkan hak orang Melayu dan semua ini sudah ditulis dalam Perlembagaan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan ke-19 Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia Melaka di sini hari ini.

Forum Kontrak Sosial anjuran Majlis Peguam disertai beberapa ahli panel antaranya Pensyarah Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr. Mavis Puthucheary, Pengarah Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Dr. Kua Kia Soong dan peguam, Tommy Thomas serta ahli akademik, Dr. Farish Noor.

Di KOTA BHARU, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menyifatkan langkah Majlis Peguam menganjurkan forum berhubung ketuanan Melayu sedangkan ahli panelnya terdiri daripada bukan Melayu, sebagai satu perkembangan yang tidak sihat.

"Kontrak sosial berhubung kedudukan dan hak orang Melayu ini fakta sejarah. Kenapa adakan forum untuk membincangkan perkara yang ada hubungkait dengan Melayu tetapi yang dijemput sebagai ahli panelnya terdiri daripada bukan Melayu.

"Fakta sejarah apa yang dibincangkan oleh pihak ini akan menjadi tanda tanya kalau ia berkait dengan ketuanan Melayu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Wacana Pendidikan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010.

Dalam pada itu, Hishamuddin menyifatkan tindakan ahli Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) supaya papan tanda di jalan-jalan utama di Pulau Pinang diletakkan bahasa Mandarin dan Tamil selain bahasa Melayu sebagai percubaan untuk mendapatkan publisiti murahan.

"Hari ini macam-macam perkara dibangkitkan, sebagai contoh, baju kurung terlalu seksi dan isu anak-anak sakit perut minum susu kotak yang dibekalkan, ia menjadi perbincangan satu dua hari selepas itu senyap.

"Kita mesti terima dan terbuka dengan cadangan itu tetapi mesti realistik dan tidak semestinya diterjemahkan," katanya.

No comments: