Wednesday, June 11, 2008

BARAT KUASAI RENTAK PASARAN

Oleh ISMAIL HASHIM YAHAYA

DUA perkembangan mutakhir di negara kita iaitu kenaikan harga bahan makanan seperti beras dan peningkatan harga petrol sememangnya menimbulkan kebimbangan di kalangan rakyat.

Ini kerana ia menyentuh keperluan asas kehidupan penduduk yang tanpanya mereka tidak dapat maju dan menjalani kehidupan seharian. Makanan adalah keperluan asas kehidupan yang tanpanya tentulah manusia tidak akan dapat hidup sama sekali.

Petrol pula merupakan nadi kehidupan yang menggerakkan manusia dan penting kepada kebanyakan industri dan ekonomi sesebuah negara.

Minyak petrol dan makanan ibarat aur dengan tebing kerana kenaikan harga minyak akhirnya akan membawa kenaikan kepada harga makanan juga. Ia juga dikaitkan dengan kos pengangkutan, penggunaan jentera dan tenaga elektrik umpamanya dalam industri makanan dan bijirin yang menggunakan petrol.

Di negara kita tidak lama selepas kenaikan harga makanan ruji seperti beras, kenaikan harga petrol RM0.78 seliter kepada RM2.70 seliter dirasakan amat membebankan dan memberi tekanan kepada pengguna.

Keperluan makanan dan petrol adalah syarat penting kepada melahirkan masyarakat bertamadun kerana ia adalah faktor-faktor asas kepada kelangsungan kehidupan manusia.

Jika dilihat, kedua-dua angkubah ini naik dengan mendadak di tahap sejagat dengan kesan ekonomi dan sosial yang memeritkan.

Namun bahan atau komoditi asas yang sekarang menentukan penghasilan ekonomi dan kehidupan sosial di bumi ini berada di bawah penguasaan oligarki atau institusi kewangan dan korporat sejagat.

Pertubuhan Negara Pengeluar Minyak (OPEC) atau negara pengeluar bahan makanan ruji seperti padi, gandum atau jagung pun tidak berkuasa untuk menentukan harganya di pasaran.

Tidak keterlaluan jika dikatakan hampir kesemua negara di dunia sekarang berada di bawah pengaruh dan kepentingan kapitalisme sejagat.

Badan utamanya termasuklah institusi Bretton Woods seperti Bank Dunia dan Da- na Kewangan Antarabangsa (IMF) dan Per- tubuhan Perdagangan Dunia (WTO) yang telah melakarkan projek globalisasi yang di bawah pengaruh dan pengawasan institusi kewangan dan korporat gergasi sejagat.

Kerajaan-kerajaan di dunia sekarang bertindak mengikut gelombang globalisasi yang di bawah penguasaan institusi Bret- ton Woods dan WTO.

Segala keputusan ekonomi dan kewangan dalam negeri yang dibuat sedikit se- banyak haruslah diselaraskan dengan kepentingan elit penguasa atau oligarki ini.

Kerajaan-kerajaan di dunia telah hilang kedaulatan dan gagal memainkan peranan menjaga kebajikan rakyat. Mereka telah terikat dalam dasar, peraturan dan perjanjian dengan pergantungan kepada institusi ini melalui pembayaran hutang dan patuh kepada pasaran eksport demi mencapai mi- tos pertumbuhan dan mengejar kepesatan ekonomi sehingga menuju ke status negara maju.

Nampaknya nasib jutaan manusia sekarang berada di tangan lembaga pengarah- lembaga pengarah institusi kewangan dan korporat gergasi ini yang keputusan mereka didorong oleh untung dan rugi.

Namun peranan aktor ekonomi gergasi ini tidak kelihatan kerana bersembunyi di sebalik tangan ghaib melalui mekanisme pasaran permintaan dan penawaran sahaja.

Sebagaimana yang pernah disebutkan ke- naikan kedua-dua bahan ini adalah akibat daripada mainan spekulasi manipulasi pasaran oleh aktor ekonomi gergasi atau oli- garki yang tidak berhati perut yang hanya mementingkan keuntungan.

Jika tidak ditangani dengan segera secara seriusnya kita akan berhadapan dengan kenaikan harga bahan api dan makanan yang boleh memiskinkan dan memusnahkan kehidupan manusia sejagat.

PergantunganBagi sesetengah negara miskin ia akan membawa kejatuhan taraf hidup penduduknya dengan mendadak. Kenaikan kedua-dua bahan ini juga boleh melingkupkan dan membawa kepada bankrapnya perniagaan sederhana dan kecil-kecilan bagi mereka yang tinggal di negara sedang membangun.

Ini membawa kepada kemusnahan dan kelemahan ekonomi tempatan dan pergantungan berlebihan negara sedang membangun yang terpaksa berhutang lagi kepada Bank Dunia dan memerlukan penstrukturan dasar kewangan yang memerlukan ban- tuan IMF yang akhirnya akan membawa kepada kemasukan korporat-korporat gergasi untuk menguruskannya. Nampaknya negara sedang membangun tidak dapat keluar daripada pusingan ganas ini.

Sehubungan itu Michel Chossudovsky dalam laman web Global Research telah menggariskan aktor-aktor atau oligarki yang di belakang tabir yang terlibat dalam kenaikan bahan api dan makanan ini:

l Rumah-rumah kewangan dan bank- bank di Wall Street, New York, termasuklah spekulator yang memainkan peranan langsung dalam pasaran komoditi termasuklah pasaran minyak dan makanan.

l Korporat gergasi minyak British-AS termasuklah British Petroleum (BP), Ex- xonMobil, Chevron-Texaco dan Royal Dutch Shell.

l Konglomerat biotek-pertanian yang memiliki hak milik intelektual ke atas bi- jirin dan input pertanian. Syarikat biotek ini juga merupakan aktor utama di pasaran tu- karan komoditi di New York dan Chicago.

l Kompleks industri - tentera termasuklah lima kontraktor pertahanan AS (Lockheed Martin, Raytheon, Northrop Grunman, Boeing dan General Dynamics) bersama dengan British Aerospace Systems Corporation (BAES) oligarki yang rapat dengan Wall Street, gergasi minyak dan konglomerat biotek dan pertanian.

Sebab itulah apa yang kita bimbang ialah berlakunya inflasi pada kadar yang tinggi hingga melemahkan kuasa beli pengguna.

Kita sekarang berhadapan dengan kuasa ekonomi yang di luar kawalan dan kekuasaan kita di mana instrumen manipulasi pasaran yang digunakan telah menjejaskan kehidupan jutaan manusia di serata dunia.

Harga minyak dan makanan telah ditetapkan di peringkat antarabangsa di luar daripada keputusan dasar kerajaan.

Tetapi ini tidak bermakna kerajaan harus berpeluk tubuh dengan menyalahkan faktor luaran dan tidak boleh melakukan apa-apa untuk mengatasinya.

Dasar kerajaan harus bersifat berdikari melihat ke dalam daripada bergantung kepada luar. Pembentukan dasar melalui pro- jek pertanian bahan makanan utama untuk keperluan dalam negeri harus dilaksanakan. Mereka harus membentuk blok tersendiri di kalangan negara sedang membangun bagi menukarkan bahan makanan untuk kepentingan sendiri daripada berada di luar ekonomi dan spekulasi pasaran sejagat.

Harus diingat kebanyakan bahan pertanian datang daripada negara sedang membangun jadi mengapa harus dieksport ke Barat dan ditentukan oleh pasarannya pula. Kuasa penentu ada di tangan negara sedang membangun. Paradigma ini harus ditukar.

Ingat kata-kata bekas Setiausaha Negara AS semasa era Presiden Richard Nixon, Henry Kissinger: "Kuasai minyak dan anda akan menguasai dunia; kuasai makanan dan anda akan menguasai rakyat." - UTUSAN MALAYSIA.

No comments: