Monday, June 23, 2008

KURANGKAN DEFISIT NEGARA

KUALA LUMPUR, 23 Jun (Bernama) -- Kerajaan mengambil langkah menstruktur semula subsidi minyak bagi mengurangkan defisit negara sebagai persediaan menghadapi risiko tinggi kemelesetan ekonomi, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Abdul Samad berkata langkah ini berikutan krisis subprima yang dihadapi Amerika Syarikat sekarang yang diramal mengakibatkan kemelesetan ekonomi, yang dijangka merebak ke seluruh dunia.

"Dengan ini adalah lebih baik kita bersedia dengan kemungkinan ini, dengan mengukuhkan pengurusan fiskal kerajaan demi memastikan pertumbuhan ekonomi kekal teguh dalam mengharungi cabaran global kelak.

"Jika sistem subsidi tidak distruktur semula, tahap defisit bajet kerajaan akan melambung tinggi lebih 6 peratus tahun ini demi menanggung subsidi yang besar berbanding 3.1 peratus yang disasarkan bagi 2008.

"Tahap defisit tinggi dapat ditampung kerajaan dalam jangka masa pendek namun ia hanya perlu dilaksanakan oleh kerajaan bila negara menghadapi kemelesetan ekonomi," katanya semasa membentangkan usul kenaikan harga petroleum dan barangan.

No comments: