Sunday, June 29, 2008

MEREKA SEMAKIN BERANI

KUALA LUMPUR 28 Jun - Pelbagai pihak membantah cadangan supaya semua papan tanda di jalan utama di Pulau Pinang menggunakan bahasa Mandarin dan Tamil selain bahasa Melayu.Menurut mereka, cadangan berkenaan lebih bersifat politik perkauman yang sempit dan boleh menyalakan lagi api kemarahan penduduk Melayu di negeri itu.

Seorang budayawan, Datuk Dr. Firdaus Abdullah berkata, cadangan itu turut mengundang kontroversi yang tidak diingini di kalangan masyarakat Malaysia.

''Ia cadangan yang tidak relevan dan akan mengundang kontroversi yang melibatkan perpaduan kaum di negara ini," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan ahli Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), Teoh Seang Hooi supaya semua papan tanda di jalan utama Pulau Pinang menggunakan bahasa Mandarin dan Tamil selain bahasa Melayu.

Firdaus menambah, penukaran bahasa itu adalah satu kesalahan kerana ia bertentangan dengan peruntukan Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan.

''Kenapa perlu kita tukar nama pada papan tanda itu kerana kita sudah mempunyai bahasa rasmi yang patut kita hargai dan popularkan.
''Penukaran bahasa itu akan menyebabkan insentif dan inisiatif untuk memperluaskan bahasa rasmi akan terbantut," jelasnya.

Seorang lagi budayawan, Prof. Dr. Siti Zainun Ismail berkata, rakyat perlu menghormati dan menghayati bersama bahasa rasmi iaitu bahasa Melayu.

''Jika penukaran nama pada jalan-jalan utama ini dilaksanakan, maka ia adalah tidak wajar kerana meminggirkan bahasa rasmi kita," katanya.

Jelasnya, masyarakat perlu peka dalam soal bahasa kerana negara telah mempunyai bahasa rasmi yang perlu digunakan.

Dalam pada itu, di Pulau Pinang, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penaga, Datuk Azhar Ibrahim menyifatkan cadangan tersebut sebagai sia-sia dan membazirkan wang rakyat.

''Jika alasan yang digunakan bagi memudahkan pelancong khususnya dari China yang ramai berkunjung ke negeri ini, ia adalah satu alasan lemah kerana pelancong Arab juga banyak di sini.
''Jadi mengapa tidak dicadangkan papan tanda tulisan Jawi? Selama ini berapa ramaikah pelancong dari China yang sesat kerana tidak memahami papan tanda bahasa Melayu,'' katanya.
Beliau berkata, cadangan seumpama itu bukan perkara baru malah pernah ditimbulkan semasa tahun 90-an lagi, namun tidak dilaksanakan kerana tidak praktikal.

Malah jelasnya, negara-negara seperti Jepun, Thailand dan Indonesia yang menerima kemasukan ramai pelancong asing juga tidak menggunakan papan tanda pelbagai bahasa.
Sementara itu, ADUN Seberang Jaya, Datuk Ariff Shah Omar Shah berkata, memandangkan bahasa Melayu dipersetujui sebagai bahasa rasmi negara ini, adalah lebih baik jika papan tanda menggunakan hanya satu bahasa.

''Kalau setiap jalan ada papan tanda menggunakan tulisan Mandarin dan Tamil, maka mereka perlu juga masukkan Jawi atau Arab untuk kegunaan pelancong berkenaan.
''Apabila satu papan tanda mempunyai pelbagai bahasa, papan tanda itu akan menjadi berserabut. Sepatutnya mereka memandang ke depan, bukan menoleh ke belakang," katanya.

Sebagai ahli majlis MPSP, ujar Ariff, Seang Hooi sepatutnya memikirkan cadangan lain yang lebih bernas bagi membantu rakyat dalam menghadapi kenaikan harga barang dan harga minyak.

ADUN Permatang Berangan, Shabudin Yahaya pula berkata, cadangan itu adalah tidak logik dan merupakan pembentukan kepada satu sentimen perkauman yang boleh memecahbelahkan kaum di negeri ini.

''Ahli majlis itu tidak perlu membawa usul yang retorik untuk gimik politik semata-mata kerana kalau tiada tulisan Mandarin sekali pun, pelancong China akan tetap masuk ke sini.
''Malah kalau pelancong tidak memahami papan tanda, mereka mempunyai pemandu pelancong untuk memberikan penjelasan," katanya.

Dalam pada itu, Ketua UMNO Bahagian Bukit Mertajam, Datuk Musa Sheikh Fadzir memberi ingatan kepada ahli Majlis berkenaan supaya tidak menyakiti hati orang Melayu dengan mengemukakan cadangan tersebut.

''Beliau bekas pendidik dan pernah mengajar bahasa Melayu, sepatutnya beliau faham. Saya tidak tahu sama ada cadangan itu dikemukakan untuk semata-mata menyakiti hati orang Melayu," katanya.

No comments: