Saturday, May 31, 2008

PESTA SUNGAI MELAKA BERMULA

Oleh Mohd Ali Rustam
( http://www.MOHDALIRUSTAM.com )


Kapal Dagang Dari Seberang
Sarat Muatan Kayu Meranti
Dari jauh Tuan Datang
Pesta Melaka Sedia Menanti

Saya ucapkan selamat cuti sekolah kepada adik adik semua. Sempena cuti sekolah ini Kerajaan Negeri Melaka dibawah Barisan Nasional menyediakan produk terbaik untuk penggalakkan percutian domestik.

Pada 31 Mei hingg 8 Jun ini Pesta Sungai Melaka diadakan disepanjang 9km laluan nya dan acara yang berbagai yang telah diaturkan untuk kegembiraan yang terbaik. Sungai ini boleh disusuri dengan bot. Buat masa sekarang kita mempunyai 12 bot dan boleh dimuatkan 40 orang setiapnya. Sekarang ini hampir 2000 orang pengunjung menaiki bot setiap malam. Saya berharap adik-adik boleh merasakan pengalaman yang indah sepanjang laluannya yang sememang telah disediakan untuk dingati selalu.

Untuk pengetahuan adik-adik sungai Melaka ini adalah produk pelancungan yang utama pada masa sekarang di Melaka. Kami jangkakan akan menerima sejumlah 250,00 tetamu pada pesta kali ini. Kami juga akan berusaha untuk mencapai 1 juta pengunjung menjelang 2010.

Buat masa sekarang sungai ini telah masuk ke peringkat Fasa 3 pemulihannya. Waktu sekarang ada 2 lagi kerja yang belum selesai. Membina tebing sepanjang Kg. Morten dan juga menggantikan 8 jambatan yang sedia ada. Di muara sungai pula akan siap MARINA. Selepas ini semua selesai, insyaallah sungai ini akan menjadi satu produk pelancungan yang utama di Melaka termasuk Malaysia.

Balik kepada Pesta sungai Melaka ini maklumat lanjut berkenaan semua acara boleh didapati di laman web Perbadanan Pembangunan Sungai dan Pantai Melaka di alamat http://www.ppspm.gov.my/.

Kita mempunyai 42 acara yang sungguh menyeronokkan seperti pertandingan perahu naga, jet ski, berenang, tangkap itik. Perarakan Beca berhias, perahu berhias, kereta berhias juga disertakan. Disamping itu pertandingan melukis kanak-kanak, tarian naga dan berbagai lagi. Tidak cukup dengan itu kita juga menyediakan kugiran atau kumpulan muzik tempatan di setiap jambatan yang ada. Di sini juga kita boleh menghiburkan hati dengan berkaraoke.

Harapan saya semoga musim cuti sekolah ini adik-adik menjadikan Melaka sebagai destinasi percutian. Ini pasti akan menjadikan cuti yang mengembirakan.

No comments: