Tuesday, May 20, 2008

DR MAHATHIR "TESTING THE MARKET"

Oleh Mazlan Mahmud

Tindakan Tun Mahathir keluar UMNO dengan bersyarat beliau akan kembali ke dalam UMNO jika Pak Lah letak jawatan sebagai PM hanyalah ibarat untuk "testing power" dia sahaja. Beliau juga menegaskan tidak akan memasuki mana-mana parti lain selain UMNO dan malah menyeru sesiapa yang keluar UMNO jangan menyertai mana-mana parti. Ini bermakna beliau masih yakin akan perjuangan UMNO.

Kalau beliau hilang keyakinan kepada UMNO sudah tentu beliau keluar UMNO tubuh parti baru atau menyertai mana-mana parti yang ada. "Yang sebenarnya beliau tak payah umum pun." kata seorang rakan. Tetapi stail dan gaya beliau dari dulu memang begitu, untuk menyatakan perasaan protes dari seorang yang dibelenggu kesepian dan sedang menghadapi sindrom "rasa dilupakan" baiklah beliau umum. Dengan pengumuman ini, ia seperti ledakan sebiji bom, sekarang semua perhatian ditumpukan kepada beliau.

Inilah cara Mahathir dan untuk menghidupkan 'aura' beliau kembali, beliau mesti melakukan sesuatu. Jika diamati betul-betul semasa pengumuman semalam dari expresi muka dan "body language" ia dilakukan dengan cara penuh sakastik dan sinis. Sama-sama kita tunggu apalagi Mahathir selepas ini. Mungkin beliau akan umum letak jawatan sebagai penasihat Petronas pula? tetapi apa kesan dan akibatnya kepada Kencana Petroleum Bhd? syarikat awam yang dipunyai oleh anak kelima beliau Mokhzani. Syarikat fabrikasi pelantar minyak yang banyak meraih projek Petronas.

No comments: