Monday, April 28, 2008

FIKIR TERBAIK MEMIKAT PEMBACA

Oleh Juriyati Md Jalil

Apabila kita berjalan ke hadapan, sesekali kita perlu memandang ke kiri dan ke kanan. Ada waktunya pula, perlu menoleh kebelakang. Kita jangan terlalu yakin dengan sesuatu hasrat yang belum pasti walaupun pernah menjulang kejayaan. Kerana cabaran dan persaingan tetap ada, cuma caranya sahaja yang berbeza.

Apatah lagi dalam keadaan dunia sekarang. Zaman bertukar zaman. Perubahan minda manusia semakin menjurus ke alam cyber, yang lebih canggih, mudah dan boleh mengetahui segala maklumat tanpa ada sekatan. Ingin kebebasan mengetahui segala yang tersurat dan yang tersirat. Kecanggihan teknologi masa kinilah, yang merupakan cabaran hebat kepada media arus perdana yang perlu membuat perubahan drastik, sesuai dengan kehendak semasa.

Kalau dulu masyarakat begitu percaya dan yakin setiap maklumat yang disampaikan adalah kesahihan di dalam sesuatu berita, namun kini tidak lagi, kerana alam cyber telah memberi ruang kepada segelintir mereka yang boleh memudarkan keyakinan itu dengan pantas.

Oleh itu, media arus perdana jangan terus berada di takok lama, walaupun suatu ketika dahulu berjaya menarik jutaan pembaca, pendengar dan penonton di dalam memberikan maklumat yang sensasi dan terkini. Kerana dahulu, kalau adapun keraguan, mereka mampu bercakap sesama sendiri di kedai kopi dan antara individu. Tetapi kini, ada tempat untuk mereka menidakkan ketidakpuasan hati, boleh dibaca berulangkali dan disebarkan meluas, malah untuk meyakinkan lagi paparan gambar dan visual mampu menyumbang mencapai matlamat mereka. Bertitik tolak daripada situ, akan bermulalah sesi perbincangan untuk mengupas dan merumuskan maklumat yang diterima bagi mempengaruhi masyarakat untuk tidak lagi yakin kepada kepimpinan kerajaan.

Bersesuaian dengan cabaran inilah, media arus perdana perlu membolosi benteng yang selama ini begitu menghadkan penyampaian maklumat, sehingga tidak sedar masyarakat pembaca, pendengar dan penonton semakin cerdik untuk menilai.

Jangan terlalu bangga dengan jumlah mereka yang membaca, mendengar dan menonton, tetapi perlu bangga dengan tahap kesedaran masyarakat itu sendiri di dalam menerima sesuatu maklumat yang disampaikan. Buka seluas-luasnya gelanggang untuk mereka bersuara dan mengupas setiap isu, walaupun pedas telinga mendengar, namun matlamat untuk memulihkan imej kerajaan pasti tercapai. Tidaklah lagi masyarakat melabelkan media arus perdana terlalu menjaga kredebiliti individu tertentu, sehingga terlupa kehendak sebenar masyarakat itu sendiri.

Sememangnya, sudah menjadi lumrah, seseorang manusia itu, lebih ingin mengetahui sesuatu yang tersirat. Selagi ditutup dan dibisukan, selagi itulah mereka mencari sumber maklumat. Oleh itu, media arus perdana perlu mengambil kesempatan ini, memikirkan sesuatu yang terbaik untuk memikat hati mereka secara yang lebih halus dan terancang.

Perlu kebebasan penyampaian maklumat yang seimbang jika yang disalurkan untuk masyarakat umum agar tidak cuma terarah kepada tujuan untuk

Masa lampau tidak sama pada kini. Kalau dulu keyakinan masyarakat, tidak dirobek dengan kepentingan diri sendiri, tetapi disaluti dengan semangat ingin keluar dari kancah kesengsaraan.

No comments: