Thursday, April 24, 2008

MASYARAKAT BERSAMA MSM

Oleh AZIZAH

Media Arus Perdana masih lagi menjadi saluran terbaik dalam menyebarkan keputusan terkini pilihanraya baru-baru ini. Ini kerana peranan media kini semakin penting dan relevan kerana merupakan media alternatif arus perdana yang banyak memberi maklumat secara tepat dan padat menerusi rancangan radio dan Televisyen.

Kecanggihan teknologi dalam era globalisasi ini seperti menghantar keputusan pilihanraya melalui SMS atau Info Teks juga adalah teknologi yang boleh masyarakat pilih bagaimana untuk mendapat maklumat tersebut. Ia tidak dapat disangkalkan lagi segala keputusan yang diberikan adalah padat dan sahih.

Walaupun ramai beranggapan media arus perdana masih berat sebelah namun masyarakat tidak boleh hanya menyalahkan dan menafikan keputusan berkenaan kerana semua media bertanggungjawab bukan hanya media arus perdana seperti RTM menyebarkan segala maklumat secara langsung dan terkini dari semasa ke samasa.

Oleh itu, tidak perlu masyarakat menuding jari menyalahkan RTM semata-mata.

Semua media bertanggungjawab dan perlu telus dalam menyebarkan maklumat. Kenapa hanya media arus perdana sahaja dipersoalkan sedang media alternatif lain juga turut melalukan perkara yang sama. Adalah tidak adil hanya menyalahkan media arus perdana sedangkan masyarakat sendiri yang perlu memainkan peranan masing-masing sebagai rakyat Malaysia.

Masyarakat seharusnya bersama-sama dengan media arus perdana membantu memulihkan imej kerajaan dengan memberi sokongan dan peluang. Setahu saya RTM banyak menyiarkan rancangan dan program yang adil dan bernas.

Antaranya rancangan berbentuk forum seperti "Debat Perdana".

Dalam rancangan itu, semua kompenan parti dijemput hadir bagi membincangkan topik-topik yang boleh membangunkan negara. Kebebasan dan keadilan macam mana lagi yang rakyat mahu, tidak akan sampai hendak memburukkan negara sendiri?

Media tahu apa yang terbaik untuk negara, setiap apa yang dilakukan mesti ada misi dan objektif tersirat yang tidak perlu didedahkan.

No comments: