Tuesday, April 22, 2008

MSM PERLU BANTU PULIHKAN IMEJ KERAJAAN

Oleh: Anne A

Secara jujurnya, penulis bersetuju dengan pendapat Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek, “…laman blog tidak pernah diberi kebebasan mutlak di Negara ini, sebaliknya penulisnya tetap terikat dengan undang-undang yang ditetapkan…”sumber: utusanM-azman ibrahim, april 16 2008.

Kenapa penulis bersetuju? Ini kerana sebagai penulis blogger, penulis masih berpegang teguh dengan prinsip, bekas PM, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mengatakan, ‘..you boleh tulis apa sahaja yang you nak, tapi kenalah bertanggungjawa dengan apa yang you tulis..’

Sebagai anak warganegara yang setia pada negara dan bangsanya, perlu bagi media untuk menulis sesuatu yang bersifat lebih positif ke arah memacu dalam perkembangan bagi memajukan Negara, meskipun negatifnya, ‘melambak’ yang mana ianya boleh menghina, memaki, menjatuh dan meruntuhkan orang lain, anak bangsa Malaysia itu sendiri. Ini jelas terbukti, seperti apa yang berlaku dalam PU12 yang lepas.

Dari sudut lain, penulis tidak bersetuju langsung, **blogger penulis-penulis yang gagal? Atau, adakah karya para blogger merupakan tulisan kelas kedua dan sekadar bersifat sampah? Atau ia hanya memuatkan tulisan yang sama sekali tidak bermutu. (Sumber: utusanM-azman ismail, mac 31 2008).

Penulis blog bukannya calang-calang orang. Dari peringkat Phds hingga profs, malah ada yang memiliki hingga 4, 5 degree. Cuma yang membezakanya dengan surat khabar, gaya penulisan blog lebih menyerlah dan membawa maksud sebenar kepada pembaca ruangan blog, berbanding surat khabar umpama, ‘berselindung di ketiak emak’ kerana dipengaruhi politik yang tersurat & tersirat, sukar diketahui orang ramai.

Pun begitu, penulis berpendapat, media harus sama-sama membantu kerajaan, samada 5 negeri yang dikuasai pembangkang atau BN, media harus menyampaikan maklumat yang tepat, jelas dan membina minda masyarakat?

Malah, media adalah orang pertama yang mampu menguasai minda dan pemikiran seseorang yang membaca tulisannya.

Penulis banyak mendengar cerita, email dari kawan-kawan seluruh Negara yang memberi komen mengenai PU12 yang lepas. Banyaknya, negative dari positif. Tetapi, hakikatnya, kerajaan kembali berkuasa dan perlu akur dengan apa yang ada sekarang. Sebagai pengamal media, samada media cetak, elektronik atau blogger, harus tahu peranan utama mereka dalam memulihkan imej kerajaan yang tercalar, gara-gara ketidakpuasan hari rakyat melalui laman blog.

Penulis ingin mengajak kawan-kawan penulis blog agar sama-sama menyampaikan maklumat , polisi, agenda dan dasar kerajaan melalui tulisan mereka. Walaupun tidak semua yang bersetuju dengan pendapat penulis, sekurang-kurangnya penulis dapat menarik daripada 10, 3 orang, walaupun jumlah sedikit berbanding 7, penulis sudah kira berjaya menarik 3 orang ini menulis apa yang perlu diketahui rakyat dengan pemulihan system kepimpinan kerajaan yang ada sekarang.

Persoalannya, adakah anda pencinta tanah air sendiri? Adakah anda sayangkan Malaysia ? Adakah anda ingin melihat Negara sendiri hancur, berpecah-belah, rusuhan kaum, bergolak, pergaduhan, jenayah dan macam-macam lagi… hanya kerana penulisan yang anda tulis itu boleh membuat orang lain marah, tak puas hati, dengki, menghina, menganiaya orang dan sbnya.

Satu perkara yang penulis ingin kongsikan bersama teman-teman, “…kita tidak dapat memuaskan hati semua orang hanya kerana tuntutannya tidak dapat kita penuhi..dan …tiada sesiapa manusia di dunia ini yang sempurna, melainkan dia yang berkuasa.

Adakah anda pernah melakukan kesilapan? Jika pernah, sama-samalah kita membantu memulihkan imej kerajaan sedia-ada, pimpinan Pak Lah kerana penulis percaya, tulisan anda adalah suatu kuasa yang mampu menggegarkan dengan menyentuh hati setiap insan dan rakyat Malaysia walaupun tidak semuanya menerima. Sekurang-kurangnya kita memperjelaskan dan menyampaikan maklumat yang benar mengenai dasar dan agenda baru kerajaan daripada ‘langsung tiada’.

No comments: