Monday, April 28, 2008

MESEJ PERLU SAMPAI KEPADA RAKYAT

Oleh Effanorzila bte Mohd Rashid


Di Malaysia, media tidak kira elektronik mahupun cetak rata-rata dipengarahui atapun dikuasai oleh parti-parti politik termasuk parti kerajaan. Ini dianggap perlu kerana ia berperanan sebagai satu bentuk benteng bagi mempertahakan kepemimpinan kerajaan sedia ada yang dikuasi sejak selepas merdeka sehingga kini.

Bagaimanapun, Pilihanraya Umum kali-12 memperlihatkan kejayaan parti pembangkang menguasi empat negeri selain Kelantan. Ini membuktikan media sedia ada bukan lagi menjadi pilihan utama masyarakat mendapat sumber maklumat tetapi telah beralih arah ke medium-medium lain termasuk portal berita dan blog persendirian.

Di sini, saya mengambil contoh media elektronik iaitu televisyen sebagai contoh media yang berperanan sebagai arus perdana dalam membantu imej negara.

Ramai mendakwa, warnanya sedikit pudar atau malap jika dibandingkan dengan rangkaian televisyen swasta lain, namun matlamat utama dan peranan media milik kerajaan atau lebih dikenali sebagai Radio Televisyen Malaysia (RTM) tidak lain ialah sebagai pengimbang kepada keharmonian dan kerukunan di negara ini.

Jika semua pemilik ataupun pengamal media hanya mementingkan keuntungan dan hiburan semata-mata, tidak mustahil nilai adat ketimuran penduduk negara ini akan terhakis terutamanya golongan muda.

Oleh yang demikian, tidak kira jika warnanya pudar ataupun sebagainya, apa yang lebih penting di sini ialah mesej ataupun maklumat yang ingin disampaikan oleh kerajaan kepada rakyat. Jika maklumat itu sampai maka rakyat akan memahaminya.

Media di negara ini umumnya dan RTM khususnya seharusnya bertanggungjawab membantu kerajaan menjaga kedaulatan dan perlembagaan negara. Segala cemuhan dan tohmahan terhadap negara oleh kuasa-kuasa asing serta ideologi yang bertentangan dengan negara seharusnya ditangkis dan ditepis sama sekali.

Islam adalah agama rasmi negara Malaysia dan Tun Dr Mahathir Mohamad ketika di zaman pemerintahannya juga telah mengisytiharkan negara kita sebagai negara Islam. Namun begitu, sedikit kekecewaan dan kehampaan timbul apabila ada di antara pengamal-pengamal media terutamanya milik swasta yang seakan lupa mengenai perkara itu.

Senario yang berlaku pada ketika ini dimana stesyen-stesyen swasta berlumba-lumba membawa masuk pelbagai bentuk hiburan dari negara-negara luar yang bolah mempengaruhi jiwa dan minda masyarakat terutamanya golongan muda-mudi.

Walaupun sumber-sumber luar itu ditapis, namun masih terdapat unsur-unsur negatif ataupun budaya yang kurang sesuai dipaparkan untuk tontonan umum. Memang tidak dapat dinafikan bahawa kita tidak boleh mengelak perkembangan dunia yang semakin berteknologi dan juga semakin betamadun ini. Namun begitu, kita memerlukan sesuatu sumber yang boleh mengimbangi semua yang berlaku ini.

Inilah peranan yang dimainkan oleh media di negara ini khususnya RTM yang menjadi pengimbang kepada perubahan budaya sosial. Rakyat perlu sentiasa diingatkan mengenai keharmonian, perpaduan, nilai-nilai murni masyarakat timur dan berpegang kepada ajaran Islam bagi kaum muslim di negara ini.

Jika kedaulatan negara sentiasa dijaga dan dihormati, imej negara Malaysia yang sedang membangun tidak akan mudah diperkotak-katikkan oleh anasir-anasir luar yang sentiasa mencari jalan bagi memecah-belahkan perpaduan di negara ini walaupun ada di antara mereka merupakan di kalangan rakyat kita sendiri.

Media juga seharusnya perlu lebih mengingatkan bangsa Melayu dan masyarakat Bumiputera supaya bersatu dalam memastikan perlembagaan dan kedaulatan negara tidak dicabuli dan dihina.

Golongan belia khususnya remaja Melayu dan Bumiputera seharusnya didedahkan dengan lebih mendalam mengenai bagaimana perjuangan pemimpin terdahulu mendapatkan kemerdekaan dari penjajah selepas negara dijajah lebih daripada 400 tahun.

Mereka juga harus mengetahui apa yang terkandung dalam perjanjian “kontrak sosial” bagi memastikan imej sebenar negara ini terus terjaga.

No comments: