Sunday, December 14, 2008

CHE DET DAN PAKLAH TIDAK LAYAK

Oleh Maharaja Blogger

Dr Aisaryee Abdullah dalam tulisannya di Sinar Harian 3 Disember telah menyatakan "kelantangan Mahathir bercakap tentang rasuah dan politik wang pastinya menimbulkan perasaan lucu dan sangka buruk pada kebanyakan rakyat.Dia dianggap laksana seorang penggembala yang memekik-mekik panggilan palsu serigala sedang menyerang ternakan peliharaannya."

Mahathir mengetahui bahawa anggapan ini terhadapnya adalah benar seperti juga Anwar Ibrahim pemimpin Pakatan Rakyat tahu bahawa prasangka terhadapnya sebagai seorang homosexual adalah benar dan kata kata Abdullah Ahmad Badawi terhadapnya bahawa" ada orang yang membuat salah tetapi tidak mengaku tetapi saya buat salah saya mengaku" adalah juga benar.

Abdullah menyatakan demikian ketika membentangkan belanjawan 2009 bila beliau mengaku kesilapan dalam ucapannya.

Tetapi seperti juga Mahathir, Anwar juga berkualiti tinggi sebagai seniman jalanan sehingga semua orang percaya sebagai real setiap kata dan tindak tanduknya.

Orang tahu kesemua anak Mahathir: Mukhriz,Mokhzani,Mirzan dan Marina adalah jutawan tetapi tidak ada orang yang mengecam Mahathir secara terang terangan kerana mengkayakan anak anaknya seperti Mahahtir mengecam Abdullah Badawi kerana mengkayakan menantunya, anaknya dan keluarganya.

Ini adalah kerana Mahathir pandai bersandiwara dan sandiwaranya adalah real.

Sebenarnya dalam hal ini pepatah Melayu yang tepat untuk mereka "ialah mengata dulang paku serpih,mengata orang kita yang lebih." Mahathir dengan Abdullah sama sahaja. Hanya kelebihan Mahathir pandai menjadi "penggembala kambing." Pak Lah pula berselindong disebalik imej "Mr Clean" yang tidak memerlukannya untuk membuat pekikan palsu.

Maharaja bersetuju dengan keseluruhan tulisan Dr Aisaryee itu yang bertajuk" Politik Wang dan Mahathir" tetapi tidak bersetuju dengan pandangannya bahawa UMNO pasti terkubur pada pilihanraya 2004 kalau ketika itu Mahathir masih lagi memimpin UMNO.

Penulis ini lupa bahawa Mahathir menyerahkan UMNO yang teguh kukuh kepada Pak Lah setelah beliau memulihkan imejnya sendiri, menyatukan semula parti dan meletakan maruah negara, bangsa dan agama pada taraf yang sangat tinggi.

Beliau telah berjaya membawa keluar imejnya dari sindrom pilihanraya 1999 yang berlangsung dalam suasana penuh kemarahan dan kebencian terhadapnya kerana tindakan nekadnya terhadap penderhaka negara dan ejen Amerika Syarikat, Anwar Ibrahim.

UMNO tidak akan berkubur jika Mahathir bertanding lagi di tahun 2004 seperti yang didakwa oleh Dr Aisaryee tetapi Mahathir tidak akan mendapat kejayaan cemerlang seperti Abdullah Badawi yang menang kerana imej Mr Clean dan Islam dan kerana mewarisi kejayaan dan pencapaian gemilang Mahathir.

Sebabnya bukanlah kerana orang tidak lagi mahukan Mahathir tetapi kerana orang merasa sudah tepat pada masanya untuk berlaku perubahan dalam kepimpinan negara.

Kekalahan teruk Abdullah Badawi pada 2008 adalah membuktikan kekecewaan rakyat terhadap Abdullah kerana tidak dapat mengekalkan kecemerlangan dan kegemilangan yang diwariskan kepadanya oleh Mahathir sebaliknya beberapa langkahnya telah menghilangkan keyakinan diri rakyat.

Oleh kerana itu orang ramai cenderong untuk memberikan kemaafan kepada Mahathir disebalik rasuah dan politik wang yang juga berlaku di zamannya.

Zaman Mahathir adalah zaman yang penuh dengan kebanggaan harga diri suatu bangsa yang berasal dari lanun, petani, nelayan dan orang kampung yang miskin.

No comments: