Thursday, April 24, 2008

MSM HARUS ATASI MEDIA BARU

Oleh Saadiah Latip

Media cetak dan media elektronik harus lebih telus dan agresif dalam penyampaian berita untuk memulih imej kerajaaan.

Berbanding dengan media baru melalui internet seperti laman web dan blog, berita melalui media convensional lebih sahih dan mengandungi fakta-takta yang tepat daripada sumber-sumber yang tertentu.

Dengan ini, penerbitan berita harus mengatasi penulisan yang terdapat di laman web dan blog yang sangat liberal dan ‘vocal’ hingga imej kerajaan nampak tercemar . Justeru wartawan harus bijak melalui penulisan berita untuk memulihkan imej kerajaan.

Antara kaedah penerbitan berita dicadangkan penulisan / penyampaian berita secara ‘interaktif’ di mana pembaca / penonton dapat berinteraksi terus mengenai sesuatu isu yang disampaikan.

Ruangan ‘ pendapat anda’ atau ‘letters to the editor’atau rancangan-rancangan berbentuk siaran langsung di mana pendengar / penonton dapat memberi pandangan harus diperluaskan atau diperbanyakan lagi agar pembaca /pendengar/penonton akan memilih media ini daripada media baru.

Dalam konteks memulihkan imej kerajaan, penyampaian berita melalui kaedah ini akan lebih berkesan jika barisan panel yang terlibat dapat menjelaskan atau menerangkan dengan telus dan terperinci kepada masyarakat agar semua kesangsian dan persoalan terjawab.

Media arus perdana harus maju mengatasi media baru melalui internet untuk mengembalikan kepercayaan rakyat kepada kerjajaan.

No comments: